Zorgen over gewasbescherming remmen aankoop bloemen en planten

Het onderzoek werd uitgevoerd door door Kantar in samenwerking met Bloemenbureau Holland en werd gepresenteerd tijdens het webinar 'Consument & Duurzaamheid'. De studie vond plaats onder consumenten uit vier Europese landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Of de zorgen van consumenten daadwerkelijk tot gedragsverandering leiden, kon op basis van dit onderzoek niet worden vastgesteld.
Nederlandse consumenten maken zich vooral druk over gewasbeschermingsmiddelen, de uitstoot van CO2 en stikstof. In Duitsland en Frankrijk richt de aandacht zich meer op het gebruik van water in de sector. Voor consumenten in het Verenigd Koninkrijk speelt vooral het gebruik van veen een prominente rol in hun bezorgdheid.
Volgens de onderzoekers ligt er een duidelijke opdracht voor de sierteeltsector: het vertrouwen terugwinnen bij consumenten. Transparantie over duurzaamheidsmaatregelen in de keten is essentieel. 'De consument wil graag blijven genieten van bloemen en planten, maar wel met een gerust hart', luidt de conclusie van de onderzoekers.